חיים אביטן

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

שנתיים חלפו מיום הקמתה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ואנו רואים את השפעתה הרבה בשלל תחומים. הרשות הממשלתית הפכה לכתובת הן עבור יזמים המתמודדים מול חסמים בירוקרטיים מורכבים, ופונים אליה בכדי לקבל סיוע מיידי, והן עבור דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית המוצאים לראשונה אוזן קשבת וגורם בלתי תלוי המסייע להם בזריזות וביד רמה. גם ראשי ערים רבים פונים אלינו במטרה לשתף פעולה, ותולים ברשות הממשלתית את תקוותם לחידוש השכונות הישנות והוותיקות. מטרתנו  העיקרית היא יצירת וודאות והסדרה, בתחום שהיה עד כה פרוץ. 

דרכנו למטרה זו רצופה בעבודה קשה, בה אנו נדרשים לעבוד בסנכרון עם משרדי ממשלה רבים, ביניהם משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הפנים, רשות המיסים ועוד. כל זאת במטרה להאיץ את ההתחדשות העירונית ולהביא לתכנונן של עשרות אלפי יחידות דיור בטווח קצר. התכנון אותו אנו מממנים בדמות תכניות אב, תכניות מתאר ותכניות שכונתיות מתבצע היום בכל רחבי  הארץ, ומטרתו היא רישות המדינה כך שלאחר כלל האישורים הדרושים, ייצא לדרך גל של בנייה בהתחדשות עירונית. 

ההתחדשות העירונית הפכה לצורך הכרחי במדינה, ולא ניתן  להתעכב עוד עם כך. תושבים רבים מתגוררים בדירות מתפוררות, שלעיתים אינן בטוחות למחייה, ובוודאי שאינן ממוגנות מפני טילים ורעידות אדמה.משום כך, מאז הקמת הרשות השקענו 110 מיליון שקלים בתכנון, וכעת קיימות 165,000 יחידות דיור חדשות שנמצאות בתהליכים מתקדמים להתחדשות עירונית. 

גם את הפריפריה אנו שמים לנגד עינינו, וזוהי אחת ממשימותינו העיקריות. זהו המקום בו ההתחדשות העירונית אינה רק מצילה חיים, כי אם מהווה גם צדק חברתי. לאחרונה הוצאנו לפועל פיילוט בעיר קריית שמונה, אנו מבצעים תכנון לאורך ערי קו השבר הסורי- אפריקאי, ואף מבצעים פיילוט להתחדשות עירונית בחמישה ישובים ערביים: ערערה, טייבה, סחנין, כפר קאסם וג'סר א-זרקא. לכל אחד ממקומות אלה, מאפיינים ייחודיים לו, אותם אנו למדים לפני ביצוע התכנון. כל זאת, מתוך רצון לבצע את ההתחדשות העירונית באופן הנכון והמדויק ביותר. 

עשייתנו זו בשילוב עם הצעות לתיקוני חקיקה, השגת משאבים מגורמים חיצוניים וכן עבודתן של 25 המינהלות העירוניות הפזורות בכל הערים בהן קיים פוטנציאל גבוה להתחדשות עירונית, תאפשר ליצור כבר בזמן הקרוב עידן חדש בתחום ההתחדשות העירונית. אני סמוך ובטוח שממשלת ישראל החדשה תאפשר את הגדלת תקציב הרשות הממשלתית, בכדי שנוכל להוביל מטרה נעלה זו ולהמשיך ולעקוף את היעד הממשלתי שהוצב להתחדשות העירונית.

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים